Piękno pereł
Podział na perły naturalne i hodowane utracił wcześniej swoje pierwotne konotacja dla większości kupujących z uwagi na zanik pozyskiwania tych pierwszych - wewnątrz powszechnym obrocie handlowym dostępne są ale wręcz perły hodowane. Mimo to, niepoprawnie stosowana nomenklatura przez cały czas budzi wiele nieporozumień. Chcielibyśmy ułatwić Państwu poruszanie się do wnętrza świecie pereł, nim w takim razie przejdziemy aż do charakterystyki gatunków pereł powinniśmy przede wszystkim omówić owo zagadnienie. Perły naturalneMianem "perły naturalne" określamy kamienie powstające wewnątrz organizmach mięczaków perłorodnych w modus spontaniczny, bez ingerencji człowieka. Powstanie perły do wnętrza naturze jest zjawiskiem ogromnie rzadkim. Budulcem tych kamieni jest mnogość perłowa, wytwarzana dzięki tkankę nabłonkową płaszcza, która okrywa zewnętrzną ilość ciała mięczaków. Tkanka ta, odpowiedzialna w ciągu budowę i rozwój muszli perłopława, stanowi podobnie jak maszyneria obronny nim atakującymi go pasożytami. Jeśli takiemu intruzowi uda się przebić muszlę i wstąpić aż do wnętrza organizmu, w okamgnieniu otacza go, natomiast później izoluje kolejnymi warstwami masy perłowej – dając w ów tryb narodziny perle naturalnej. Wbrew szeroko rozpowszechnionej legendzie perła naturalna nie przypadkiem powstać na ziarnku piasku - wymagana jest po tej stronie jako że agresywna przedsięwzięcie naruszająca koherencja ciała mięczaka. Z eliminacją ziaren piasku z wnętrza ciała małż radzi sobie w poprzek zwiększone ekskrecja śluzu, który wypłukuje martwą materię z muszli.Perły naturalne przy użyciu wieki stanowiły trofea poławiaczy pereł, poprzedni również dodatkową premią w środku procesie połowów zmierzających do pozyskania masy perłowej. Częstość znajdowania pereł zależała od momentu gatunku poławianych mięczaków - w skrajnych przypadkach na rzecz pozyskania jednej sztuki żądany był wędkowanie wielu tysięcy małży. Na początku XX wieku, niezadługo po rozpoczęciu hodowli, zaprzestano poszukiwania pereł naturalnych i obecnie nowe egzemplarze trafiają na bazar wyłącznie jako wynik przypadkowych znalezisk, dokonywanych w zasadzie przy użyciu rybaków poławiających małże i ślimaki wewnątrz celach spożywczych. Ich cenę wyznacza osobliwość występowania (do wnętrza zależności od czasu wielkości są one od czasu 17 aż do 200 cięgi droższe odkąd pereł hodowanych). Praktycznie niedostępne w środku powszechnym obrocie handlowym, pojedyncze egzemplarze pereł naturalnych to znaczy biżuterii z takimi perłami sprzedawane są po największej części poprzez światowe domy aukcyjne, antykwariaty czy też firmy skupujące owe trofea od rybaków. Na doba dzisiejszy wewnątrz Polsce negacja logiczna ma firmy specjalizującej się do wnętrza obrocie perłami naturalnymi. Spotykane w szeregu przypadków rola terminu "perły naturalne" wewnątrz stosunku aż do sprzedawanych kamieni pochodzących z hodowli jest dużym nadużyciem i świadczy o chęci wprowadzenia do wnętrza błąd nabywców to znaczy jest przejawem nieznajomości tematu. Perły hodowaneKamienie te powstają w środku wyniku celowej ingerencji człowieka do wnętrza truchło mięczaka perłorodnego, zmierzającej aż do zapoczątkowania procesu formowania się perły. Stymulacja mięczaka aż do produkcji perły polega na wprowadzeniu w jego ciała tkanki nabłonkowej płaszcza, pobranej od czasu innego osobnika, pod ręką czym na dawców tkanki wybierane są organizmy o zwłaszcza pięknej masie perłowej pokrywającej wewnętrzną stronę ich muszli. Dobór taki pozwala zwiększyć możliwość uzyskania perły wysokiej jakości. W przypadku hodowli pereł jądrowych oraz wprowadzane jest sztuczne rdzeń atomowy, które będzie stanowiło schemat kształtu perły i skróci ciąg jej hodowli.Pierwsze perły będące wynikiem ingerencji człowieka do wnętrza stworzenie perłopława uzyskiwano już w środku Chinach w XII wieku. Hodowla do wnętrza większej skali została zapoczątkowana w środku Japonii, w środku początku wieku XX i z czasami spowodowała uwiąd pozyskiwania pereł naturalnych. Dziś nuże w zasadzie wszystkie perły, które spotykają Państwo w środku handlu, to perły hodowane - takie też perły znajdą Państwo do wnętrza naszej ofercie i o takich perłach mówimy w środku większości artykułów dostępnych do wnętrza naszym sklepie.W powszechnym użyciu jest także przekonanie "perły hodowlane" - jest owo jednakowoż wygaśnięcie umowy nieprawidłowy. Mianem "hodowlane" określamy bowiem zwierzęta podlegające hodowli. Na miano martwych obiektów (pereł, lub np. kryształów), które zostały uzyskane w efekcie hodowli, w języku polskim używamy słowa "hodowane" i jest to pojęcie w użyciu powszechnie do wnętrza fachowej literaturze gemmologicznej, natomiast także literaturze popularnej pisanej poprzez znawców tematu. Klasyfikacja pereł z uwagi na tworzące je organizmyZe względu na habitat bytowania mięczaka perłorodnego, perły (zarówno naturalne na kształt hodowane) dzielimy na słodkowodne i słonowodne (zwane często morskimi). Perły słodkowodne to kamienie tanie, popularne - egzemplarze naprawdę piękne w środku wodach słodkich uzyskiwane są bardzo rzadko. To one stanowią obecnie podstawową ofertę polskich sklepów jubilerskich. W naszej biżuterii perły słodkowodne pojawiają się wprost przeciwnie więc podczas jak są no wybitnie wysokiej jakości. Znacznie piękniejsze i cenniejsze są perły słonowodne, które dominują do wnętrza naszej ofercie. Najbardziej rozpowszechnionymi gatunkami pereł słonowodnych są Akoya, Tahiti i South Sea.Najpopularniejsze perły słonowodne, wytwarzane z wykorzystaniem małże Pinctada Fucata Martensii (japońska miano: Akoya). Perły te, przy użyciu wielu znawców uważane są zbyt najpiękniejsze. W procesie hodowli powstają na skutek wszczepienia sztucznego moszna w środku konkret małża - kuli wytoczonej z muszli - oraz fragmentu tkanki nabłonkowej. Sztuczne jajo stanowi algorytm kształtu, z przyczyny czemu perły Akoya (blisko prawidłowym ich wzroście) mają formę kulistą (rzadko - poniżej odsunięciu się moszna odkąd tkanki nabłonkowej - otrzymujemy formę, tzw. barokową, do wnętrza której piłka zawiera wypustki, będące śladem „ucieczki” worek mosznowy). Ojczyzną pereł Akoya jest Japonia, perły te hodowane są oraz, m.in. wewnątrz Chinach i Wietnamie. Naturalne barwy, uzyskiwane do wnętrza procesie hodowli, to odcienie bieli przez barwę kremową, aż aż do złocistej ewentualnie srebrzysto-szarej. Z uwagi na unikatowość występowania, najbardziej ceniona jest biel w odcieniu różu, co skłania hodowców aż do stosowania zabiegów, nadających perłom taki owszem odcień. W rozwiązanie zmanierowany uzyskuje się inne barwy: dogłębnie srebrną, dogłębnie złotą lub czarną. Perły Akoya osiągają numer od 3 aż do 10 mm, nader z rzadka do 10,5 mm.Perły Tahiti to perły, które rodzą się ciemne. Hodowane są do wnętrza łonie małż Pinctada Margaritifera. Mityczna „Murzynka perła” to tylko perła Tahiti, tuż przy czym wypada wspomnieć, iż perła o barwie idealnie czarnej nie jest perłą cenioną - poszukiwane są egzemplarze o odcieniach czerni modyfikowanych przez inne barwy (zieloną, pawią, oberżynową, itp.). To owszem efekty gry świateł na powierzchni perły są tym, czego poszukują koneserzy. Jak wszystkie hodowane perły słonowodne, są owo perły jądrowe, przy czym proces hodowli jest trudniejszy i dłuższy aniżeli do wnętrza przypadku pereł Akoya. Hodowane są wewnątrz Polinezji Francuskiej, i ich eksport podlega nadzwyczaj surowym restrykcjom rządowym, zmierzającym do eliminacji z rynku pereł niskiej jakości. Z uwagi na dłuższy proces hodowli, perły te występują też do wnętrza kształtach odbiegających od kuli - spotykamy tędy owale, krople lub perły pierścieniowe. Wyróżniają się przede wszystkim ciemnymi barwami, acz spotykane są dodatkowo jasne (np. szare) perły Tahiti. Perły te osiągają moc od czasu 8 aż do 18 mm, niezmiernie rzadko do 21 mm.Perły South Sea to najrzadsze, najtrudniejsze w hodowli i tym samym najcenniejsze spośród hodowanych pereł słonowodnych. Hodowane przede wszystkim wewnątrz Australii (tedy niekiedy określenie „perły australijskie”), Indonezji, Filipinach i Birmie. Perła South Sea nazywana jest od czasu do czasu „królową pereł”. Osiąga rozmiary od momentu 9 do 16 mm, nieraz co więcej do 20 mm. Hodowana na jądrze, do wnętrza łonie małż Pinctada Maxima. Dwie podstawowe barwy tych pereł to barwa biała (w środku odcieniach od momentu biało-srebrzystego do biało-różowego) oraz odcień złota. Najbardziej cenione są perły o barwie dogłębnie złotej osiągające ceny poniekąd podwójnie wyższe niż perły białe. Są podstawą w najwyższym stopniu luksusowej biżuterii perłowej. W Polsce non stop odrobinę znane i w każdym calu niedoceniane.
Słowo rozpamiętywanie negacja logiczna jest używane jednolicie w literaturze chrześcijańskiej. Może oznaczać to samo, co medytacja czy też rozmyślanie oraz ma na myśli w tamtym czasie medytowanie o czymś. Tutaj słowa rozważanie używamy wyłącznie na oznaczenie chrześcijańskiej bezprzedmiotowej formy modlitwy. Nie chodzi w życiu o medytowanie ponad jakąś treścią. Jest owo trochę pozycja doświadczenia na domiar tego aktywnymi siłami naszej potocznej świadomości. Słowo "medytacja" pochodzi z łaciny. "Contemplari" znaczy "spostrzegać". tutaj. Celem jest wgląd w siebie samego, widzenie tego, co boskie w środku nas dodatkowo stworzeniu w środku postaci uwewnętrznienia czyli doświadczenia nie licząc naszymi intelektualnymi możliwościami. Kontemplacja jest poniekąd stanem doznawania niż stanem aktywnego działania. Tego stanu nie można nauczyć, jakkolwiek ledwo wzbudzić. Dlatego osoby praktykujące kontemplację, bodaj na początku, potrzebują duchowo doświadczonego człowieka, który je poprowadzi, natomiast odkąd którego iskra być może przeskoczyć, ażeby wewnątrz uczniu, w środku uczennicy podniecić ten osobiście ogień. Zadatki do tego są wrodzone każdemu człowiekowi. W kontemplacji jest dozwolone wyróżnić kwartet fazy:1. Modlitwa jako wybieg do kontemplacji. 2. Doznanie własnego bycia - modlitwa spokoju. 3. Doświadczenie oświecenia. 4. Wcielenie doświadczenia oświecenia.Pierwsze dwójka fazy dadzą się zdobyć poprzez każdego człowieka zdrowego fizycznie i psychicznie. Prowadzą one do stanu wielkiego spokoju również głębokiego pokoju. W religijnym obszarze nazywa się ów położenie "modlitwą spokoju". Jako proste bycie do wnętrza obecności Boga. Jest owo warstwa społeczna kontemplacji. Człowiek patrzy wewnątrz swoje własne bycie. Doświadcza do wnętrza ten modus Boga bliżej również głębiej niż poniżej modlitwie ustnej czy rozważającej. "Modlitwa spokoju" wpływa przeważnie z trudem na osobowość. Jednakże nie chodzi tutaj do tej pory o mistyczny klasa we właściwym sensie. Ten pojawia się wówczas wewnątrz fazie trzeciej tudzież czwartej. Mistyczny jakość przydarza się człowiekowi: nie można go wywołać aktem woli, tylko ledwie upitrasić wskroś etiuda modlitwy. Ten, komu dane jest wtłoczyć się do tej przestrzeni, ten na świeżo doświadcza, co to znaczy, żywić węch Boga ze wszystkich sił. Bóg sam daje takiemu człowiekowi nowe siły, wskutek którym przypadkiem on kochać Boga. W praktyce te cztery kroki negacja logiczna występują oddzielnie, lecz krzyżują się oraz zachodzą na siebie.Wspinając się raz w ciągu razem wyżej w swych duchowych pragnieniach, człowiek odkrywa kontemplację jako świat nie ostatnim tchem możliwą dla siebie, wszak plus sobie zadaną. Pragnąc odparować na taki wersja łaski szuka sposobów pogłębienia swej modlitewnej formacji, oraz stylu życia, który by odpowiadał wewnętrznym natchnieniom.W historii myśli kontemplacyjnej stawiano sobie testowanie, na tak jak gość o własnych siłach, przypuszczalnie przerosnąć bramę kontemplacji. Mówiono o tzw. kontemplacji nabytej, do wnętrza odróżnieniu od momentu wlanej. Tę pierwszą jest dozwolone by nazwać modlitwą prostego spojrzenia, lub też modlitwą głębokiego milczenia, dokąd pokoju dostępują nie wprost przeciwnie psychologiczne, jakkolwiek zaś głębsze warstwy bytu. Główną rolę odgrywa miłosna wiara. W niej podświetlony umysł mocą Ducha Świętego zaczyna głębiej rozumieć rzeczywistość. Jak stwierdza Gaudium et spes: Dzięki darowi Ducha Świętego dochodzi człek na wskroś wiarę aż do kontemplacji także pojmowania tajemnicy planu Bożego (GS 15). Kontemplacja wyraża niezwykłe, nieustanne bytowanie myślą także sercem poniżej Bogu (por. PC 5), między Jego tajemnic, zwłaszcza odnośnie aż do człowieka. Początkiem kontemplacji są oczy zwrócone na Boga, jeno na Boga. Pośród wielu miłosnych poznań dokonuje się prolog do wnętrza nową duchową topografię.Pośród niej rozkwita toń serca wewnątrz gorącym spojrzeniu, czystym, pełnym ufności, zwróconym pod adresem Ojcu w niebiosach. Aby wstąpić wewnątrz dziedzinę kontemplacji, wewnątrz niezwykłą nocna pora kontemplacji wypada przyozdobić klasyczny wpis św. Jana od czasu Krzyża:Orygenes do wnętrza Contra Celsum pisze: Zamknijcie wasze zmysły, wznieście rzut oka waszego ducha natomiast oddalając się odkąd ciała, otwórzcie oczy waszego ducha – to indywidualny strategia, iżby doświadczać Boga.Św. Jan odkąd Krzyża: Dusza powinna przed chwilą spośród miłości spostrzegać na Boga… utrzymywać się niewzruszenie spośród miłosną uwagą, dodatkowo prostą dodatkowo szczerą na miarę ten, który otwiera oczy z myślą o miłości (ŻPM 3,33). Kontemplacja w swej istocie wiąże się z otwieraniem oczu spośród miłości. Mieć zakochane oczy. tzn. pozwolić ofiarowaną amor plus odpowiedzieć kochając. Dlatego rozciąga się płeć słaba na życie. Być zdolnym do kontemplacji znaczy wyszperać, iż jestem miłowany, iż jest Ktoś, jaki tęskni. 2. Kontemplacja lectio divinaBenedyktyńska ryt kontemplacyjna lectio divina przekazana została w formie listu o. Guigo Kartuza do brata Gerwazego. Guigo II (zm. rzędu 1193 roku) wstąpił do zakonu w Grande Chartreuse, którego został wieloletnim generałem, mimo to w środku końcu poświęcił się wyłącznie kontemplacji oraz pokucie. W listowie zawarł klasyczne pouczenia kształtujące do licha oraz trochę pokoleń monastycznych: Gdy pewnego dnia, ruchliwy pracą ręczną zacząłem mniemać o ćwiczeniu się człowieka duchowego, wnet duszy rozmyślającej ukazały się cztery stopnie duchowe, oraz to znaczy: czytanie, rozmyślanie, modlitwa i kontemplacja. […] Czytanie (lectio) jest tedy pracowitym rozważaniem Pism spośród wielką uwagą. Rozmyślanie (meditatio) jest gorliwym działaniem umysłu, szukającego - drogą własnego rozumowania - poznania ukrytej prawdy. Modlitwa (oratio) jest pobożnym wysiłkiem serca, mającym na celu oddalenie złych rzeczy oraz dokonanie dobrych. Kontemplacja (contemplatio) jest uniesieniem w odniesieniu do Bogu trwożliwego umysłu, kosztującego radości słodyczy wiecznej.Właściwości czterech stopniOkreśliwszy stąd natychmiast czwórka stopnie, pozostaje nam odwiedzać ich właściwości. Czytanie zatem szuka słodycze błogosławionego życia, rozmyślanie znajduje j ą, pacierz prosi o więcej, rozmyślanie smakuje . Stąd zaś tenże Pan mówi: Szukajcie, a znajdziecie, kołaczcie, zaś otworzą wam. Szukajcie na skroś czytanie, tudzież znajdziecie za pośrednictwem rozmyślanie; kołaczcie na modlitwie, natomiast będzie wam otworzone w środku kontemplacji. Czytanie w rodzaju podaje do ust pierwszorzędny żywność, rozmyślanie rozgniata go natomiast przeżuwa, pacierz wydobywa gust, dumanie zaś jest samą słodyczą, która raduje również nasyca. Czytanie dotyka nieomalże lecz wciąż powierzchni, rozmyślanie przenika głębiej, modlitwa jest prośbą pełną pragnienia, medytacja - radością otrzymanej słodyczy.[…]RozmyślanieUważne z tej przyczyny rozmyślanie, postępując naprzód nie pozostaje na pozornie, nie tkwi na powierzchni, głębiej posuwa stopę. Przenika wewnętrzne sprawy, przeszukuje każdą spośród osobna. Pilnie rozważa, że Jezus negacja logiczna powiedział: błogosławieni czystego ciała, jakkolwiek serca. Bo nie dosyć tego posiadać ręce czyste od złych uczynków, jeżeli oraz umysłu negacja logiczna obmyjemy ze zdrożnych rozważań. Potwierdza to szacunek proroka, mówiącego: Któż wstąpi na górę Pana albo kto stanie w środku Jego świętym miejscu? Człowiek rąk nieskalanych plus czystego serca. Jak z zapałem musiał kontemplować tę schludność serca ów wróżbita, bowiem modląc się mówił: Serce czyste stwórz we mnie, Boże tudzież również: Jeżeli znalazłbym nieprawość w mym sercu, Pan by mnie negacja logiczna wysłuchał. Dusza skutkiem tego rozmyśla o tym, podczas gdy ogromnie troszczył się o tę niewinność beatyfikowany Hiob, który mówił: Zawarłem konfederacja spośród moimi oczami, by chociażby nie popatrzeć na pannę. Oto jak nader strzegł się ślubny święty, który zamykał swoje oczy, by negacja logiczna patrzeć na bezwartościowość, aby niebacznie nie dostrzec tego, czego - ożywiony - mógłby pożądać. […] Dusza, zapalona takimi pochodniami, takimi rozbudzona pragnieniami, rozbiwszy słoiczek alabastrowego olejku, zaczyna wyczuwać jego słodkość - w dalszym ciągu negacja logiczna smakiem, niemniej jednak niejako powonieniem. I myśli, kiedy słodko byłoby przeżywać tej czystości, o której z wykorzystaniem rozmyślaniu wie, niczym ogromnie jest miłą. Lecz cóż uczyni? Płonie pragnieniem posiadania, natomiast negacja logiczna widzi do wnętrza sobie sposobu, jakże mogłaby ją posiąść: im więcej szuka, tym więcej pragnie. Gdy mnoży rozmyślania, pomnaża plus rozpacz, ponieważ pragnąc słodyczy czystości serca, negacja logiczna przypadkiem jej posmakować. Albowiem ten, kto czyta czy też rozmyśla, nie przypuszczalnie spostrzec owej słodyczy, chyba że nie będzie mu owo dane z górska kraina […]ModlitwaDusza zatem widząc, że sama spośród siebie negacja logiczna może osiągnąć cel do upragnionych słodyczy poznania dodatkowo doświadczenia także że im w wyższym stopniu zstępuje wewnątrz idiota serca, tym w wyższym stopniu raduje się Bóg, upokarza się i ucieka się aż do modlitwy, mówiąc: Panie, który ukazujesz się lecz ludziom czystego serca, oto za pomocą czytanie oraz rozmyślanie badałam, jak na przykład mogłabym posiąść prawdziwą przejrzystość, abym w środku jej pośrednictwem mogła dogłębnie czy niemniej jednak w małej części zawrzeć znajomość Ciebie. Szukałam Twego oblicza, Panie, oblicza Twego poszukiwałam. Długo rozważałam do wnętrza mym sercu, aż rozgorzał do wnętrza zanim pożoga oraz tęsknota, by bardziej Cię poznać. Dajesz mi się wydedukować, kiedy łamiesz dla mnie bochenek Pisma Świętego, także im z większym natężeniem Cię poznaję, tym z większym natężeniem rozpoznać Cię pragnę, poprzednio nie z lekka, podług litery, chociaż na mocy doświadczenie.[…] Kontemplacja Tymi plus podobnymi słowami, pełnymi ognia, dusza rozpala swoje łaknienie, okazuje swoje uczucie. Tymi śpiewami przywołuje Oblubieńca. Pan zaś, którego oczy patrzą na sprawiedliwych, zaś uszy Jego otwarte są na ich prośby, nie czeka co więcej aż skończą się te błagania, wszelako przerywając tok modlitwy pospiesznie się ukazuje a prędko wybiega przeciw spragnionej duszy tudzież rozlewając rosę niebiańskiej słodyczy, namaszczając najlepszym olejkiem, ożywia ją zmęczoną, pragnącą - nasyca, wysuszoną orzeźwia tudzież sprawia, w przedziwny tryb umacniając, ożywiając, upajając także otrzeźwiając, iż zapomniawszy o rzeczach ziemskich, pamięta niewiasta wręcz przeciwnie o Nim. I również jak na przykład cielesne żądze zwyciężają duszę no tak wybitnie, że porzuca ona wszelkie sposób życia rozumu, natomiast gość staje się jakby nienaruszony nieabstrakcyjny, nie inaczej też za pośrednictwem tej niebieskiej kontemplacji wszelkie poruszenia cielesne do tego stopnia są pochłaniane zaś opanowywane za pomocą duszę, że konkret już do wnętrza niczym się jej nie sprzeciwia również gość staje się nieomal podobny duchowy. 3. Kształtowanie ognika miłościŚw. Bonawentura (Giovanni Fidanza, 1217-1274), w ciągu studiów do wnętrza Paryżu do wnętrza 1243 związał się spośród zakonem franciszkańskim. Po dwudziestu latach uprawiania teologii, został wybrany na generała; kolejny purpurat również biskup Albano. Rozwijając tajemnicę duchowego wzrostu w Rozmowie spośród samym sobą o czterech rodzajach modlitwy myślnej, Doktor Kościoła zakreśla kierunki krzyża:Przedmiotem pobożnego duchowego ćwiczenia mają być rzeczy wewnętrzne a zewnętrzne, głębokie a wysokie.Po pierwsze, psyche pobożna powinna poprzez trening duchowe sprowadzić promień kontemplacji na swoje środek, żeby ujrzeć, kiedy jest ukształtowana na skroś naturę, zniekształcona przez grzech, naprawiona na skroś łaskę.Po drugie, powinna sprowadzić promień kontemplacji na rzeczy zewnętrzne, aby zawrzeć znajomość, na miarę niestałe jest ziemskie paleta, wzorem niewiadoma ziemska buta i w charakterze żałosna ziemska wielkość.Po trzecie, powinna przydzielić promień kontemplacji w odniesieniu do głębi, żeby odgadnąć nieuniknioną przymus ludzkiej śmierci, straszną szorstkość Sądu Ostatecznego a karę piekła negacja logiczna aż do zniesienia.Po czwarte, powinna przestawić promień kontemplacji w kierunku wysokości, żeby uchwycić sens niebieską zabawa, jej nieocenioną ideał, niewymowną ekstaza natomiast nieskończoną wieczność.Duszo pobożna, oto jest ten błogosławiony krucyfiks, oznaczony czterema kierunkami, na którym poprzez ustawiczne rozmyślanie winnaś zawisnąć zupełnie ze swym najsłodszym oblubieńcem Jezusem Chrystusem. Oto jest tamten płomienny barłóg, zaopatrzony do wnętrza czwórka koła, na którym przez usilną kontemplację winnaś wchodzić do pałacu nieba, do wnętrza stygmat zbytnio swoim najwierniejszym Przyjacielem.W dziełku Trzy umiłowany, czy też żar miłości, zostawił praktyczne wskazania dla wejścia na drogę kontemplacji.Powiedzmy, jako mamy powtarzać się do wnętrza stosunku aż do ognika mądrości. Należy owo robić w środku takim porządku:
Słowo rozpamiętywanie negacja logiczna jest używane jednolicie w literaturze chrześcijańskiej. Może oznaczać to samo, co medytacja czy też rozmyślanie oraz ma na myśli w tamtym czasie medytowanie o czymś. Tutaj słowa rozważanie używamy wyłącznie na oznaczenie chrześcijańskiej bezprzedmiotowej formy modlitwy. Nie chodzi w życiu o medytowanie ponad jakąś treścią. Jest owo trochę pozycja doświadczenia na domiar tego aktywnymi siłami naszej potocznej świadomości. Słowo "medytacja" pochodzi z łaciny. "Contemplari" znaczy "spostrzegać". tutaj. Celem jest wgląd w siebie samego, widzenie tego, co boskie w środku nas dodatkowo stworzeniu w środku postaci uwewnętrznienia czyli doświadczenia nie licząc naszymi intelektualnymi możliwościami. Kontemplacja jest poniekąd stanem doznawania niż stanem aktywnego działania. Tego stanu nie można nauczyć, jakkolwiek ledwo wzbudzić. Dlatego osoby praktykujące kontemplację, bodaj na początku, potrzebują duchowo doświadczonego człowieka, który je poprowadzi, natomiast odkąd którego iskra być może przeskoczyć, ażeby wewnątrz uczniu, w środku uczennicy podniecić ten osobiście ogień. Zadatki do tego są wrodzone każdemu człowiekowi. W kontemplacji jest dozwolone wyróżnić kwartet fazy:1. Modlitwa jako wybieg do kontemplacji. 2. Doznanie własnego bycia - modlitwa spokoju. 3. Doświadczenie oświecenia. 4. Wcielenie doświadczenia oświecenia.Pierwsze dwójka fazy dadzą się zdobyć poprzez każdego człowieka zdrowego fizycznie i psychicznie. Prowadzą one do stanu wielkiego spokoju również głębokiego pokoju. W religijnym obszarze nazywa się ów położenie "modlitwą spokoju". Jako proste bycie do wnętrza obecności Boga. Jest owo warstwa społeczna kontemplacji. Człowiek patrzy wewnątrz swoje własne bycie. Doświadcza do wnętrza ten modus Boga bliżej również głębiej niż poniżej modlitwie ustnej czy rozważającej. "Modlitwa spokoju" wpływa przeważnie z trudem na osobowość. Jednakże nie chodzi tutaj do tej pory o mistyczny klasa we właściwym sensie. Ten pojawia się wówczas wewnątrz fazie trzeciej tudzież czwartej. Mistyczny jakość przydarza się człowiekowi: nie można go wywołać aktem woli, tylko ledwie upitrasić wskroś etiuda modlitwy. Ten, komu dane jest wtłoczyć się do tej przestrzeni, ten na świeżo doświadcza, co to znaczy, żywić węch Boga ze wszystkich sił. Bóg sam daje takiemu człowiekowi nowe siły, wskutek którym przypadkiem on kochać Boga. W praktyce te cztery kroki negacja logiczna występują oddzielnie, lecz krzyżują się oraz zachodzą na siebie.Wspinając się raz w ciągu razem wyżej w swych duchowych pragnieniach, człowiek odkrywa kontemplację jako świat nie ostatnim tchem możliwą dla siebie, wszak plus sobie zadaną. Pragnąc odparować na taki wersja łaski szuka sposobów pogłębienia swej modlitewnej formacji, oraz stylu życia, który by odpowiadał wewnętrznym natchnieniom.W historii myśli kontemplacyjnej stawiano sobie testowanie, na tak jak gość o własnych siłach, przypuszczalnie przerosnąć bramę kontemplacji. Mówiono o tzw. kontemplacji nabytej, do wnętrza odróżnieniu od momentu wlanej. Tę pierwszą jest dozwolone by nazwać modlitwą prostego spojrzenia, lub też modlitwą głębokiego milczenia, dokąd pokoju dostępują nie wprost przeciwnie psychologiczne, jakkolwiek zaś głębsze warstwy bytu. Główną rolę odgrywa miłosna wiara. W niej podświetlony umysł mocą Ducha Świętego zaczyna głębiej rozumieć rzeczywistość. Jak stwierdza Gaudium et spes: Dzięki darowi Ducha Świętego dochodzi człek na wskroś wiarę aż do kontemplacji także pojmowania tajemnicy planu Bożego (GS 15). Kontemplacja wyraża niezwykłe, nieustanne bytowanie myślą także sercem poniżej Bogu (por. PC 5), między Jego tajemnic, zwłaszcza odnośnie aż do człowieka. Początkiem kontemplacji są oczy zwrócone na Boga, jeno na Boga. Pośród wielu miłosnych poznań dokonuje się prolog do wnętrza nową duchową topografię.Pośród niej rozkwita toń serca wewnątrz gorącym spojrzeniu, czystym, pełnym ufności, zwróconym pod adresem Ojcu w niebiosach. Aby wstąpić wewnątrz dziedzinę kontemplacji, wewnątrz niezwykłą nocna pora kontemplacji wypada przyozdobić klasyczny wpis św. Jana od czasu Krzyża:Orygenes do wnętrza Contra Celsum pisze: Zamknijcie wasze zmysły, wznieście rzut oka waszego ducha natomiast oddalając się odkąd ciała, otwórzcie oczy waszego ducha – to indywidualny strategia, iżby doświadczać Boga.Św. Jan odkąd Krzyża: Dusza powinna przed chwilą spośród miłości spostrzegać na Boga… utrzymywać się niewzruszenie spośród miłosną uwagą, dodatkowo prostą dodatkowo szczerą na miarę ten, który otwiera oczy z myślą o miłości (ŻPM 3,33). Kontemplacja w swej istocie wiąże się z otwieraniem oczu spośród miłości. Mieć zakochane oczy. tzn. pozwolić ofiarowaną amor plus odpowiedzieć kochając. Dlatego rozciąga się płeć słaba na życie. Być zdolnym do kontemplacji znaczy wyszperać, iż jestem miłowany, iż jest Ktoś, jaki tęskni. 2. Kontemplacja lectio divinaBenedyktyńska ryt kontemplacyjna lectio divina przekazana została w formie listu o. Guigo Kartuza do brata Gerwazego. Guigo II (zm. rzędu 1193 roku) wstąpił do zakonu w Grande Chartreuse, którego został wieloletnim generałem, mimo to w środku końcu poświęcił się wyłącznie kontemplacji oraz pokucie. W listowie zawarł klasyczne pouczenia kształtujące do licha oraz trochę pokoleń monastycznych: Gdy pewnego dnia, ruchliwy pracą ręczną zacząłem mniemać o ćwiczeniu się człowieka duchowego, wnet duszy rozmyślającej ukazały się cztery stopnie duchowe, oraz to znaczy: czytanie, rozmyślanie, modlitwa i kontemplacja. […] Czytanie (lectio) jest tedy pracowitym rozważaniem Pism spośród wielką uwagą. Rozmyślanie (meditatio) jest gorliwym działaniem umysłu, szukającego - drogą własnego rozumowania - poznania ukrytej prawdy. Modlitwa (oratio) jest pobożnym wysiłkiem serca, mającym na celu oddalenie złych rzeczy oraz dokonanie dobrych. Kontemplacja (contemplatio) jest uniesieniem w odniesieniu do Bogu trwożliwego umysłu, kosztującego radości słodyczy wiecznej.Właściwości czterech stopniOkreśliwszy stąd natychmiast czwórka stopnie, pozostaje nam odwiedzać ich właściwości. Czytanie zatem szuka słodycze błogosławionego życia, rozmyślanie znajduje j ą, pacierz prosi o więcej, rozmyślanie smakuje . Stąd zaś tenże Pan mówi: Szukajcie, a znajdziecie, kołaczcie, zaś otworzą wam. Szukajcie na skroś czytanie, tudzież znajdziecie za pośrednictwem rozmyślanie; kołaczcie na modlitwie, natomiast będzie wam otworzone w środku kontemplacji. Czytanie w rodzaju podaje do ust pierwszorzędny żywność, rozmyślanie rozgniata go natomiast przeżuwa, pacierz wydobywa gust, dumanie zaś jest samą słodyczą, która raduje również nasyca. Czytanie dotyka nieomalże lecz wciąż powierzchni, rozmyślanie przenika głębiej, modlitwa jest prośbą pełną pragnienia, medytacja - radością otrzymanej słodyczy.[…]RozmyślanieUważne z tej przyczyny rozmyślanie, postępując naprzód nie pozostaje na pozornie, nie tkwi na powierzchni, głębiej posuwa stopę. Przenika wewnętrzne sprawy, przeszukuje każdą spośród osobna. Pilnie rozważa, że Jezus negacja logiczna powiedział: błogosławieni czystego ciała, jakkolwiek serca. Bo nie dosyć tego posiadać ręce czyste od złych uczynków, jeżeli oraz umysłu negacja logiczna obmyjemy ze zdrożnych rozważań. Potwierdza to szacunek proroka, mówiącego: Któż wstąpi na górę Pana albo kto stanie w środku Jego świętym miejscu? Człowiek rąk nieskalanych plus czystego serca. Jak z zapałem musiał kontemplować tę schludność serca ów wróżbita, bowiem modląc się mówił: Serce czyste stwórz we mnie, Boże tudzież również: Jeżeli znalazłbym nieprawość w mym sercu, Pan by mnie negacja logiczna wysłuchał. Dusza skutkiem tego rozmyśla o tym, podczas gdy ogromnie troszczył się o tę niewinność beatyfikowany Hiob, który mówił: Zawarłem konfederacja spośród moimi oczami, by chociażby nie popatrzeć na pannę. Oto jak nader strzegł się ślubny święty, który zamykał swoje oczy, by negacja logiczna patrzeć na bezwartościowość, aby niebacznie nie dostrzec tego, czego - ożywiony - mógłby pożądać. […] Dusza, zapalona takimi pochodniami, takimi rozbudzona pragnieniami, rozbiwszy słoiczek alabastrowego olejku, zaczyna wyczuwać jego słodkość - w dalszym ciągu negacja logiczna smakiem, niemniej jednak niejako powonieniem. I myśli, kiedy słodko byłoby przeżywać tej czystości, o której z wykorzystaniem rozmyślaniu wie, niczym ogromnie jest miłą. Lecz cóż uczyni? Płonie pragnieniem posiadania, natomiast negacja logiczna widzi do wnętrza sobie sposobu, jakże mogłaby ją posiąść: im więcej szuka, tym więcej pragnie. Gdy mnoży rozmyślania, pomnaża plus rozpacz, ponieważ pragnąc słodyczy czystości serca, negacja logiczna przypadkiem jej posmakować. Albowiem ten, kto czyta czy też rozmyśla, nie przypuszczalnie spostrzec owej słodyczy, chyba że nie będzie mu owo dane z górska kraina […]ModlitwaDusza zatem widząc, że sama spośród siebie negacja logiczna może osiągnąć cel do upragnionych słodyczy poznania dodatkowo doświadczenia także że im w wyższym stopniu zstępuje wewnątrz idiota serca, tym w wyższym stopniu raduje się Bóg, upokarza się i ucieka się aż do modlitwy, mówiąc: Panie, który ukazujesz się lecz ludziom czystego serca, oto za pomocą czytanie oraz rozmyślanie badałam, jak na przykład mogłabym posiąść prawdziwą przejrzystość, abym w środku jej pośrednictwem mogła dogłębnie czy niemniej jednak w małej części zawrzeć znajomość Ciebie. Szukałam Twego oblicza, Panie, oblicza Twego poszukiwałam. Długo rozważałam do wnętrza mym sercu, aż rozgorzał do wnętrza zanim pożoga oraz tęsknota, by bardziej Cię poznać. Dajesz mi się wydedukować, kiedy łamiesz dla mnie bochenek Pisma Świętego, także im z większym natężeniem Cię poznaję, tym z większym natężeniem rozpoznać Cię pragnę, poprzednio nie z lekka, podług litery, chociaż na mocy doświadczenie.[…] Kontemplacja Tymi plus podobnymi słowami, pełnymi ognia, dusza rozpala swoje łaknienie, okazuje swoje uczucie. Tymi śpiewami przywołuje Oblubieńca. Pan zaś, którego oczy patrzą na sprawiedliwych, zaś uszy Jego otwarte są na ich prośby, nie czeka co więcej aż skończą się te błagania, wszelako przerywając tok modlitwy pospiesznie się ukazuje a prędko wybiega przeciw spragnionej duszy tudzież rozlewając rosę niebiańskiej słodyczy, namaszczając najlepszym olejkiem, ożywia ją zmęczoną, pragnącą - nasyca, wysuszoną orzeźwia tudzież sprawia, w przedziwny tryb umacniając, ożywiając, upajając także otrzeźwiając, iż zapomniawszy o rzeczach ziemskich, pamięta niewiasta wręcz przeciwnie o Nim. I również jak na przykład cielesne żądze zwyciężają duszę no tak wybitnie, że porzuca ona wszelkie sposób życia rozumu, natomiast gość staje się jakby nienaruszony nieabstrakcyjny, nie inaczej też za pośrednictwem tej niebieskiej kontemplacji wszelkie poruszenia cielesne do tego stopnia są pochłaniane zaś opanowywane za pomocą duszę, że konkret już do wnętrza niczym się jej nie sprzeciwia również gość staje się nieomal podobny duchowy. 3. Kształtowanie ognika miłościŚw. Bonawentura (Giovanni Fidanza, 1217-1274), w ciągu studiów do wnętrza Paryżu do wnętrza 1243 związał się spośród zakonem franciszkańskim. Po dwudziestu latach uprawiania teologii, został wybrany na generała; kolejny purpurat również biskup Albano. Rozwijając tajemnicę duchowego wzrostu w Rozmowie spośród samym sobą o czterech rodzajach modlitwy myślnej, Doktor Kościoła zakreśla kierunki krzyża:Przedmiotem pobożnego duchowego ćwiczenia mają być rzeczy wewnętrzne a zewnętrzne, głębokie a wysokie.Po pierwsze, psyche pobożna powinna poprzez trening duchowe sprowadzić promień kontemplacji na swoje środek, żeby ujrzeć, kiedy jest ukształtowana na skroś naturę, zniekształcona przez grzech, naprawiona na skroś łaskę.Po drugie, powinna sprowadzić promień kontemplacji na rzeczy zewnętrzne, aby zawrzeć znajomość, na miarę niestałe jest ziemskie paleta, wzorem niewiadoma ziemska buta i w charakterze żałosna ziemska wielkość.Po trzecie, powinna przydzielić promień kontemplacji w odniesieniu do głębi, żeby odgadnąć nieuniknioną przymus ludzkiej śmierci, straszną szorstkość Sądu Ostatecznego a karę piekła negacja logiczna aż do zniesienia.Po czwarte, powinna przestawić promień kontemplacji w kierunku wysokości, żeby uchwycić sens niebieską zabawa, jej nieocenioną ideał, niewymowną ekstaza natomiast nieskończoną wieczność.Duszo pobożna, oto jest ten błogosławiony krucyfiks, oznaczony czterema kierunkami, na którym poprzez ustawiczne rozmyślanie winnaś zawisnąć zupełnie ze swym najsłodszym oblubieńcem Jezusem Chrystusem. Oto jest tamten płomienny barłóg, zaopatrzony do wnętrza czwórka koła, na którym przez usilną kontemplację winnaś wchodzić do pałacu nieba, do wnętrza stygmat zbytnio swoim najwierniejszym Przyjacielem.W dziełku Trzy umiłowany, czy też żar miłości, zostawił praktyczne wskazania dla wejścia na drogę kontemplacji.Powiedzmy, jako mamy powtarzać się do wnętrza stosunku aż do ognika mądrości. Należy owo robić w środku takim porządku:
Komentarze
Prześlij komentarz